REKLAMA

Wiadukt nie będzie zabytkiem?

Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego uchylił decyzję, a tym samym wstrzymał procedurę wpisywania wiaduktu w Dzikowcu do rejestru zabytków. O to dlaczego tak się stało i czy ktoś popełnił błąd pytamy Annę Nowakowską-Ciucherę, szefową wałbrzyskiej delegatury Wojewódzkiego Urzędu Ochrony Zabytków.

Chodzi oczywiście o wiadukt pod nieczynną linią kolejową na trasie Dzikowiec-Srebrna Góra, który ze względu na zły stan techniczny chciały rozebrać władze gminy Nowa Ruda. Zgody na to nie wyrazili niektórzy mieszkańcy Dzikowca. Pomysł ten spotkał się też z krytyką niektórych samorządowców m.in. wójta sąsiedniej gminy Stoszowice Pawła Gancarza i radnego sejmiku województwa dolnośląskiego Patryka Wilda, którzy chcą reaktywować historyczną Kolej Sowiogórską. Sprawa trafiła na biurko wałbrzyskiego konserwatora zabytków, który wstrzymał rozbiórkę, a decyzją wojewódzkiego konserwatora rozpoczęto wpis wiaduktu do rejestru zabytków.
Odwołanie i co dalej?
Ale władze gminy Nowa Ruda odwołały się od tej decyzji do Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, który uchylił zaskarżoną decyzję. - Decyzja o wpisie do rejestru zabytków została uchylona i przekazana do ponownego rozpatrzenia. Jest to teraz procedowane powtórnie zgodnie ze wskazaniem ministerstwa. Zbieramy dodatkowy materiał w sprawie i czekamy na rozstrzygnięcie - przyznaje Annę Nowakowską-Ciucherę. Gdy ministerialna decyzja dotarła do Urzędu Gminy, wydano oficjalny komunikat, że, że decyzja konserwatora została wydana z naruszeniem przepisów postępowania. To prawda? - Żadnych uchybień formalnych nie było. W ramach wdrożenia systemu naprawczego minister wskazał, że należy zgromadzić materiał dowodowy w taki sposób, aby na jego podstawie można było szczegółowo ustalić i ocenić wartości zabytkowe wiaduktu - broni się konserwator zabytków. Są plany aby uruchomić, reaktywować historyczną Kolej Sowiogórską. Czy to może pomóc w tym, aby został on jednak wpisany do rejestru zabytków? - Z całą pewnością tak, dlatego, że na terenie gminy Stoszowice znajduje się tylko i wyłącznie jakiś fragment Kolei Sowiogórskiej. Drugi, równie znaczący fragment, jest na terenie gminy Nowa Ruda. Natomiast gmina Stoszowice w odróżnieniu od gminy Nowa Ruda ma zupełnie inne podejście do tematu, dlatego, że oni opracowali wniosek o wpis do rejestru całości tej części Kolei Sowiogórskiej, która jest na ich terenie jako krajobraz kulturowy. Te sprawy prowadzone są zatem dwutorowo. Z tego co wiem, trudno jest wpisać pół zabytku do rejestru. Jeżeli mamy całą Kolej Sowiogórską i mamy wniosek tylko na pół obiektu to ja nie wiem, jak to zostanie rozstrzygnięte. Popatrzmy inaczej - ciężko jest wpisać do rejestru pół pałacu, czy pół kościoła.

Dodaj komentarz

Komentarze dla artykułu (7): Wiadukt nie będzie zabytkiem?

Obrazek użytkownika PF
  • PF
  • 18-07-2019

W woj. łódzkim jest kolejka wąskotorowa, która biegnie przez kilka gmin i dało się ją wpisać do rejestru zabytków jednym postępowaniem administracyjnym. Precedensy więc są. Warto też pamiętać o definicji zabytku i odróżnić jego faktyczną wartość od ustawowych form ochrony. Ponadto chyba główną wartością jest cala linia kolejowa świadcząca o dawnej randze i funkcjonowaniu przyległych do niej terenów. Życzę poprawy treści decyzji i skuteczność w nadaniu ustawowej formy ochrony mostu, a może i całej linii kolejowej.
Obrazek użytkownika PF
  • PF
  • 18-07-2019

W woj. łódzkim jest kolejka wąskotorowa, która biegnie przez kilka gmin i dało się ją wpisać do rejestru zabytków jednym postępowaniem administracyjnym. Precedensy więc są. Warto też pamiętać o definicji zabytku i odróżnić jego faktyczną wartość od ustawowych form ochrony. Ponadto chyba główną wartością jest cala linia kolejowa świadcząca o dawnej randze i funkcjonowaniu przyległych do niej terenów. Życzę poprawy treści decyzji i skuteczność w nadaniu ustawowej formy ochrony mostu, a może i całej linii kolejowej.
Obrazek użytkownika PF
  • PF
  • 18-07-2019

W woj. łódzkim jest kolejka wąskotorowa, która biegnie przez kilka gmin i dało się ją wpisać do rejestru zabytków jednym postępowaniem administracyjnym. Precedensy więc są. Warto też pamiętać o definicji zabytku i odróżnić jego faktyczną wartość od ustawowych form ochrony. Ponadto chyba główną wartością jest cala linia kolejowa świadcząca o dawnej randze i funkcjonowaniu przyległych do niej terenów. Życzę poprawy treści decyzji i skuteczność w nadaniu ustawowej formy ochrony mostu, a może i całej linii kolejowej.
Obrazek użytkownika PF
  • PF
  • 18-07-2019

W woj. łódzkim jest kolejka wąskotorowa, która biegnie przez kilka gmin i dało się ją wpisać do rejestru zabytków jednym postępowaniem administracyjnym. Precedensy więc są. Warto też pamiętać o definicji zabytku i odróżnić jego faktyczną wartość od ustawowych form ochrony. Ponadto chyba główną wartością jest cala linia kolejowa świadcząca o dawnej randze i funkcjonowaniu przyległych do niej terenów. Życzę poprawy treści decyzji i skuteczność w nadaniu ustawowej formy ochrony mostu, a może i całej linii kolejowej.
Obrazek użytkownika PF
  • PF
  • 18-07-2019

W woj. łódzkim jest kolejka wąskotorowa, która biegnie przez kilka gmin i dało się ją wpisać do rejestru zabytków jednym postępowaniem administracyjnym. Precedensy więc są. Warto też pamiętać o definicji zabytku i odróżnić jego faktyczną wartość od ustawowych form ochrony. Ponadto chyba główną wartością jest cala linia kolejowa świadcząca o dawnej randze i funkcjonowaniu przyległych do niej terenów. Życzę poprawy treści decyzji i skuteczność w nadaniu ustawowej formy ochrony mostu, a może i całej linii kolejowej.
Obrazek użytkownika PF
  • PF
  • 18-07-2019

W woj. łódzkim jest kolejka wąskotorowa, która biegnie przez kilka gmin i dało się ją wpisać do rejestru zabytków jednym postępowaniem administracyjnym. Precedensy więc są. Warto też pamiętać o definicji zabytku i odróżnić jego faktyczną wartość od ustawowych form ochrony. Ponadto chyba główną wartością jest cala linia kolejowa świadcząca o dawnej randze i funkcjonowaniu przyległych do niej terenów. Życzę poprawy treści decyzji i skuteczność w nadaniu ustawowej formy ochrony mostu, a może i całej linii kolejowej.
Obrazek użytkownika PF
  • PF
  • 18-07-2019

W woj. łódzkim jest kolejka wąskotorowa, która biegnie przez kilka gmin i dało się ją wpisać do rejestru zabytków jednym postępowaniem administracyjnym. Precedensy więc są. Warto też pamiętać o definicji zabytku i odróżnić jego faktyczną wartość od ustawowych form ochrony. Ponadto chyba główną wartością jest cala linia kolejowa świadcząca o dawnej randze i funkcjonowaniu przyległych do niej terenów. Życzę poprawy treści decyzji i skuteczność w nadaniu ustawowej formy ochrony mostu, a może i całej linii kolejowej.

Jan Bednarczyk chce sprzedać salę wiejską, z której korzystają mieszkańcy Raszkowa.

foto: zalewradkow.pl

Domki nad Radkowskim Zalewem od strony czeskiej nie wyglądają estetycznie i psują wizerunek gminy - tak o ośrodku wypoczynkowym mówią radkowscy radni.

Zamów reklamę

Skontaktujemy się z Tobą

Interesujesz się reklamą w gazecie? Może chcesz wynająć billboard lub promować się na tym portalu internetowym. Uzupełnij poniższe dane, a uzyskasz ofertę dostosowaną do Twoich potrzeb.
Formularz został wysłany.
Strona używa plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. ×