REKLAMA

Marzyli o gondoli i marzyć będą dalej

Zatłoczone, zakorkowane drogi. Zniszczona roślinność. To wina turystów. Karłów padł ofiarą popularności Szczelińca Wielkiego i Błędnych Skał. Rozwiązaniem tych problemów byłaby budowa kolei gondolowej, ale nie ma na to zgody.

Radkowscy urzędnicy oszacowali, że w 2018 roku do Karłowa przyjechało ponad milion turystów. Do września 2019 roku ok. 800 tys. Ok. 80% z nich skorzystało z transportu osobowego. To 880 tys. w 2018 i 640 tys. osób w ubiegłym roku. Zakładając, że na jeden samochód osobowy przypadają dwie osoby, w 2018 r. do Karłowa wjechało 440 tys. samochodów, a w 2019 320 tys. Pozostali turyści dotarli tu autobusami. Autobusem lub prywatnym samochodem, tylko tak można się dziś dostać do Karłowa skąd turyści kierują się do największej atrakcji Gór Stołowych – Szczelińca Wielkiego i Błędnych Skał. - Co roku setki tysięcy samochodów pokonują drogę między Radkowem, a Karłowem emitując przy tym zanieczyszczenia, płosząc zwierzynę leśną, niszcząc infrastrukturę i roślinność w pobliżu drogi - przypomina Jan Bednarczyk, burmistrz Radkowa. - Autobusy również generują zanieczyszczenia, stanowią zagrożenie na wąskich górskich drogach i niedostosowanych do ich potrzeb parkingach i miejscach postojowych - przypomina Bednarczyk.

Może kolejką gondolową?

Jako alternatywne rozwiązanie burmistrz zaproponował budowę kolei gondolowej. Kolejka miałaby połączyć Radków (teren przy zalewie) z Karłowem (w obszarze łąk pasterskich pod Szczelińcem Wielkim). - Budowa kolei gondolowej wymagałaby ingerencji w krajobraz, ale ustawienie fi larów oraz budowa dwóch stacji kolejki byłoby bez wątpienia mniej szkodliwe, niż skutki transportu samochodowego w tym obszarze - podkreśla Bednarczyk. - W Radkowie, w bezpośrednim sąsiedztwie stacji kolejki, konieczne byłoby wybudowanie dodatkowych parkingów. Turyści mogliby zostawić samochody lub autokary i wyjechać do Karłowa wagonami kolejki. Pomijając korzyści ekologiczne. Taka forma transportu byłaby też źródłem wielkich przeżyć i pięknych widoków - argumentuje burmistrz.

Park jest za ale...

Ale decyzja Bednarczyka nie wystarczy. Zgodę musi wyrazić również m.in. dyrekcja Parku Narodowego Gór Stołowych.- Zaproponowany projekt kolei gondolowej dostał negatywną opinię, ponieważ narusza strefę przygraniczną krajobrazu. Budowa kolei naruszałaby też strefę ochrony ścisłej Parku Narodowego - tłumaczy Bartosz Małek, dyrektor PNGS.

Dodaj komentarz

Komentarze dla artykułu (2): Marzyli o gondoli i marzyć będą dalej

Obrazek użytkownika Zygmunt Mazurkiewicz
  • Zygmunt Mazurkiewicz
  • 14-01-2020

Od lat się mówi o kolei linowej na Szczeliniec. Była by niesamowitą atrakcją dla turystów odwiedzających ten atrakcyjny rejon Polski. Ale u nas zawsze ktoś lub coś stoi na drodze do zrobienia czegoś pożytecznego. Mam nadzieję, że Pan Burmistrz wywalczy tą atrakcję dla Radkowa. Trzymam za sukces Radkowa
Obrazek użytkownika Zygmunt Mazurkiewicz
  • Zygmunt Mazurkiewicz
  • 14-01-2020

Od lat się mówi o kolei linowej na Szczeliniec. Była by niesamowitą atrakcją dla turystów odwiedzających ten atrakcyjny rejon Polski. Ale u nas zawsze ktoś lub coś stoi na drodze do zrobienia czegoś pożytecznego. Mam nadzieję, że Pan Burmistrz wywalczy tą atrakcję dla Radkowa. Trzymam za sukces Radkowa

Była kontrola na terenie Willi Konrad. Będą wycinać kasztanowce.

Droga Raszków-Wambierzyce szybko nie zostanie wyremontowana.

Zamów reklamę

Skontaktujemy się z Tobą

Interesujesz się reklamą w gazecie? Może chcesz wynająć billboard lub promować się na tym portalu internetowym. Uzupełnij poniższe dane, a uzyskasz ofertę dostosowaną do Twoich potrzeb.
Formularz został wysłany.
Strona używa plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. ×