REKLAMA

Chcę nadal być burmistrzem

Zawsze lubię pytać się o przyszłość, a nie o przeszłość, więc proponuję od tego zacząć. Co Nowa Ruda chce zrobić z pieniędzy, jakie może pozyskać z tzw. nowego rozdania funduszy europejskich?
Od dłuższego czasu przygotowujemy się do pozyskiwania tych pieniędzy. Powszechnie wiadomo, że nowa perspektywa będzie inna od dotychczasowych. Bardzo ważne będzie realizowanie projektów wspólnie z innymi samorzadowcami. To właśnie dlatego jesteśmy w Aglomeracji Wałbrzyskiej oraz zawiązaliśmy partnerstwo noworudzko- radkowskie. Już dzisiaj możemy mówić o konkretnych pieniądzach, jakie mamy do podziału pomiędzy samorządami z naszego terenu. Na ten moment 211 mln euro w ramach tzw. ZITu, ale są także miliony euro z EWT do wykorzystania.
Ale na co dokładnie chcemy pozyskać pieniądze?
Na przykład na modernizację basenów otwartych przy ul. Fredry. W tym roku pozyskaliśmy blisko milion złotych na przygotowanie dokumentacji. Za rok składamy wnioski na realizację tego projektu, jeśli oczywiście będzie taka możliwość. Mamy nadzieję, że basen w perspektywie dwóch lat odzyska dawny blask, ale tak jak wspomniałem zależeć to będzie od terminów naborów projektów. Wiele działań chcemy przeprowadzić w zakresie rozwoju gospodarczego. Rozpoczęliśmy kiedyś z Agroregiem najpierw Park Przemysłowy, Centrum Biznesu i Innowacji, a teraz Park Technologiczny. Chcemy pozyskać pieniądze na przygotowanie kolejnych terenów. Jesteśmy na etapie koncepcji zagospodarowania terenów pokopalnianych, terenu nad szybem. Obszar i zakres będzie wynikał z badań gruntu, możliwości skomunikowania tego terenu. Na dzień dzisiejszy za wcześnie jeszcze mówić o szczegółach. Na pewno szeroko rozumianą rewitalizację także chcemy sfinansować z pozyskanych pieniędzy. Chcemy ją skierować w dolną część miasta. To jest jeszcze sprawa otwarta, w jaki sposób pomoc trafi do prywatnych właścicieli kamienic, które miałyby być rewitalizowane. Rewitalizację dolnej części miasta, czyli m.in. ul. Piastów, Fredry, Jeziorną, Cmentarną bedziemy wiązać również z termomodernizacją i usuwaniem niskiej emisji. Na pewno chcemy też przeprowadzić termomodernizację Miejskiego Zespołu Szkół nr 1, remizy Ochotniczej Straży Pożarnej w Drogosławiu oraz wybranych budynków mieszkalnych. Zaczyna coś się dziać w zakresie rewitalizacji ul. Akacjowej w dzielnicy Słupiec. Mam nadzieję, że to dobry początek. Liczę także, że będziemy mogli pozyskać pieniądze i tworzyć możliwości do rozwoju sieci gazowniczej. Jesteśmy po dość obiecujących rozmowach odnośnie gazyfikacji górnej części miasta. To oczywiście wiąże się z zainteresowaniem podłączenia do sieci gazowej poszczególnych mieszkań. Mamy przygotowany projekt komunikacyjny - Trakt Wambierzycko-Broumovski, czyli drogi przez Drogosław do Tłumaczowa i drugi odcinek łączący Tłumaczów z Kłodzkiem. Po stronie czeskiej droga miałaby być wyremontowana w kierunku Mezimesti. W tym momencie trwają prace nad tym projektem. Myślę również, że dla Nowej Rudy jest bardzo istotne porozumienie gmin z władzami województwa, które mają na celu kompletną modernizację głównych dróg. Wkrótce rozpocznie się remont odcinka ul. Słupieckiej od terenów strefy ekonomicznej do skrzyżowania z ul. Radkowską i ul. Kwiatkowskiego. A później od świateł do końca gminy, czyli granicy ul. Kłodzkiej z Koszynem.
Przejdźmy do oświaty. Co dalej ze Szkołą Podstawową nr 3?
Sieć szkół jest ukształtowana, więc nie ma mowy o likwidacji tej placówki. Chcemy za to dzięki pieniądzom pozyskanym z funduszy europejskich remontować budynki szkół. Fundusze europejskie, to także szansa na poprawę jakości edukacji uzupełnionej o dodatkowe zajęcia. Z projektów już realizowanych warto przypomnieć o trwającej właśnie termomodernizacji Gimnazjum nr 2 w dzielnicy Słupiec.
Czyli nauczyciele mogą być spokojni o swoje miejsca pracy?
Nauczyciele raczej mogą być spokojni. Jednak pamiętajmy, że ilość nauczycieli jest generowana przez ilość uczniów.
A co ze żłobkiem?
Cały czas jest pomysł, aby wybudować żłobek wraz z przedszkolem integracyjnym przy ul. Kłodzkiej w dzielnicy Słupiec, przy postoju taksówek. Nie wiem jednak, czy z któregokolwiek z nowych programów pomocowych uda nam się pozyskać fundusze na jego powstanie. Jeżeli nie będzie takiej możliwości, to rozważymy stworzenie żłobka przez władze miasta, czy też we współpracy z niepublicznymi podmiotami.

Więcej w najnowszym wydaniu Gazety Noworudzkiej nr. 898

Dodaj komentarz

Komentarze dla artykułu (185): Chcę nadal być burmistrzem

Obrazek użytkownika roman
  • roman
  • 18-08-2014

Panie burmistrzu, jeśli jest tak dobrze, to dlaczego jest tak źle? Co z ludźmi pracującymi za grosze pod Wrocławiem? Co z zapomnianym Drogosławiem?
Obrazek użytkownika mieszkaniec
  • mieszkaniec
  • 18-08-2014

Gratuluję decyzji. Prawda jest taka, że nie ma alternatywy dla Pana w tej chwili. Widać to co jest zrobione i jako mieszkaniec nie wątpię, że wiele zrobione będzie. Krzykaczami niech się pan nie przejmuje, stołek tak, z pracą gorzej. GN też, szkoda że tak gorliwie nie zerkają do gminy wiejskiej, no ale cóż, gmina więcej drukuje hehe. Niech Pan tylko zrobi porządek w urzędzie, tam nie wszystko jest jak trzeba, za to wszystko jest na Pański rachunek. Nie chodzi tu o SM, a raczej o plejadę ratuszowych "gwiazd". Z rodzina i znajomymi jesteśmy z Panem.
Obrazek użytkownika aska
  • aska
  • 18-08-2014

zadna nowość, że będzie startował takich trzeba odrywac od stołkow siłą , sam nie odejdzie chociaz jest kiepski i sprowadza Nową Rudę na miasteczka emerytów znowu bajeczki opwowida co to zrobi jak bedzie burmistrzem , a 4 lata co robił ? gdzie miejsca pracy ? w ostatnich latach znikneło w Nowej Rudzie kilkaset miejsc pracy ..w zpasie , w kabelkach , w rafio ? ma pomysł jak je odtworzyć czy tylko ma jedna obietnicę znowu - kolejna fabryke która sie buduje pewnie za nasze pieniądze i ma zatrudnić 80 osób w ciągu paru lat? hehe, wstydziłby sie , nie ma chłop juz honoru chyba całkiem ale z drugiej strony to co on innego by robił ? jego zakładu już dawno nie ma w którym pracował , firmy Thorn, żałosny człowiek -nawet w Drogosławiu się znowu pokazuje i ma czelność ludziom obiecywać co zrobi jak go wybiorą, dejawu ? sprzed 4 lat, było identycznie , a potem znowu zapomniał ze taka dzielnica istnieje
Obrazek użytkownika Jan
  • Jan
  • 18-08-2014

Baju baju będziesz w raju.... Oj Panie Tomaszu nie jest panu głupio tak co 4 lata ludziom naobiecywać ? a potem cisza ? gdzie praca , która obiecywał Pan poprzednio ? tyle miejsc pracy miało powstać ? Agroreg, Park przemysłowy , Strefa ekonomiczna , Park Technologiczny to nazwy które ludziom nie kojarzą się z pracą tylko z instytucjami i projektami istniejącymi same dla siebie .. dla kogo tworzy pan te "dziwne" budowle w Słupcu na bazie zabudowań pokopalnianych ? dla emertów z osiedla ? zamiast tego moze zrobić chodniki, drogi w innej biedniejszej dzielnicy która już potocznie mieszkancy nazywają slumsem, podzielił pan Nową Rude na sektory biedy w których pokazuje sie Pan tylko przed wyborami , nie wstyd ?
Obrazek użytkownika MŁODZI
  • MŁODZI
  • 18-08-2014

CYTAT : Gratuluję decyzji. Prawda jest taka, że nie ma alternatywy dla Pana w tej chwili. Widać to co jest zrobione i jako mieszkaniec nie wątpię, że wiele zrobione będzie. Krzykaczami niech się pan nie przejmuje, stołek tak, z pracą gorzej. GN też, szkoda że tak gorliwie nie zerkają do gminy wiejskiej, no ale cóż, gmina więcej drukuje hehe. Niech Pan tylko zrobi porządek w urzędzie, tam nie wszystko jest jak trzeba, za to wszystko jest na Pański rachunek. Nie chodzi tu o SM, a raczej o plejadę ratuszowych "gwiazd". Z rodzina i znajomymi jesteśmy z Panem. CIEKAWE CO JEST ZROBIONE DLA ZMNIEJSZENIA BEZROBOCIA MOŻE MI POWIE OSOBA O NIKU MIESZKANIEC BO NIE WIDZĘ. NO CHYBA ZE DEPTAK DLA PIJACZKÓW. PEWNIE. STARSZE OSOBY MAJACE GÓRNICZE EMERYTURY MOGA SIE CIESZYĆ Z TAKICH RZECZY ALE CO Z MŁODYMI.
Obrazek użytkownika mieszkaniec
  • mieszkaniec
  • 18-08-2014

Proszę bardzo. Rozbudowany ZPAS, Orion, teraz coś się tam znów buduje. Czy Oczekujesz, że burmistrz, ten, czy inny uruchomi zakład np składania długopisów i da pracę wszystkim niezadowolonym mieszkańcom? Jak na tak słabą infrastrukturę drogową, to można powiedzieć, że Kiliński zdziałał wiele. Druga rzecz, czy to żle, że rynek wygląda ładnie, czy to żle, że robią deptak? Zresztą co to za pie...niczenie że dla pijaczków... powtarzanie słów wielkiego mentora co to ortografii nie zna, za to z miną Stańczyka serwuje recepty na zbawienie świata. Moim zdaniem bardzo dobrze, że budują. A co z młodymi? Ja jestem młody, mam firmę i pracuję w całej kotlinie i nie tylko, inni operatywni też ruszyli w świat, albo się zorganizowali i spokojnie funkcjonują w tym miejscu, bo się da... Jedź np do sklepu Markiewiczów, ceny jak w internecie to dlaczego nie kupić u nich? Dają rade? Dają. Ale jak się otwiera budę z sałatą a potem bierze w leasing np nówke passata i potem płacz że market, że burmistrz zły. Fakt, że Polska nie jest specjalnie przyjazna ani dla biznesu ani dla mieszkańców, ale ciągle wyć, że szklanka do połowy pusta? Bez jaj. Tyle z mojej strony.
Obrazek użytkownika Damek
  • Damek
  • 18-08-2014

Rozbudowany Zpas ..zwolnil w tym roku kilkadziesiąt osób po tym jak wczesniej oglaszal przyjecia do nowej hali, orion z tego co slysze zatrudnia jakas garstke osob i to na czas okreslony potem wypad i nowych, nie mozna liczyc na stale umowy, zadnych perspektyw, cos tam sie nowego buduje....nawet nie wiesz co ..wiadomo tylko ze mają byc jakies przyjecia- kilkadziesiat miejsc pracy w ciągu 4 lat ! Mozesz chwalic taki stan rzeczy i udawac ze Nowa Ruda to rynek, deptak i zpas ale na 3 kadencje burmistrza i ogromne srodki jaki nasze tereny dostawaly chocby po likwidacji kopalni oraz srodki jakie byly z unii praktycznie nie stworzono nic dla zagospodarowania rzeszy bezrobotnych . Sklepy, markety i rynek nie dają rozwoju.
Obrazek użytkownika maya
  • maya
  • 18-08-2014

Trzy kadencje burmistrza Kilińskiego: - bezrobocie 38 % ( zapaść cywilizacyjna) - spadek liczby mieszkańców o 4 500 osób - spadek dochodów miasta o 20 000 000 zł. - rosnące zadłużenie Miasta Jeszcze jedna taka kadencja, a zostanie ...........i kamieni kupa. (źródło GUS)
Obrazek użytkownika Wyklęty
  • Wyklęty
  • 19-08-2014

Tytuł artykułu niezwykle trafny.Dla miasta najlepiej będzie jeżeli chęci pana Kilińskiego pozostaną w sferze życzeń.Prawdą jest jednak że sukcesów pana Burmistrza jest wiele .Oto niektóre: 1.Marketingu to może pan Burmistrz uczyć wszystkich. Darmowa reklama telewizyjna Nowej Rudy w takich programach jak Uwaga czy Sprawa dla reportera za sprawą świetnie działającego MOPS-u to istny majstersztyk. 2.Dotując CTS z budżetu miasta pan Kiliński wzorem Jurka Owsiaka daje przekaz kierownictwu spółki. "Róbta co chceta" 3. Przeprowadził restrukturyzacje basenu przy ul.Fredry. Nie inwestując złamanego grosza stworzył obiekt do uprawienia turystyki postindustrialnej. 4.Niczym Harry Potter za pomocą różdżki wyczarował na stanowisko prezesa NTBS-u najlepszego z najlepszych czyli pana Zdunka. 5.Niestety każdy superbohater ma jakieś słabości. Nasz wspaniały Burmistrz cierpi na sklerozę na skutek której zapominał iż Drogosław należy do gminy miejskiej. 6.Wzorem Don Kichota podjął nierówna walkę z bezrobociem, w wyniku której z terenu miasta zginęło 280 podmiotów gospodarczych. Chcąc uzupełnić braki jakie powstały w wyniku prowadzenia walki zdecydował się na budowę różnego typu inkubatorów. Niestety wykluł się z nich tylko order na piesi pana Dudzika. 7.Każdy superbohater powinien mieć swój pomnik. Wiedząc o tym nasz wspaniały Burmistrz chcąc zapisać się na kartach historii przystąpił do budowy największej ścianki wspinaczkowej. Tą wspaniałą inwestycją ostatecznie otworzył oczy niedowiarkom.Budując pomnik na skalę swoich możliwości odpowiedział żywotnym potrzebom całego społeczeństwa. Podsumowując zadam pytanie. Jakie jest najlepsze zdjęcie pana Tomasza Kilińskiego?Odpowiedz poprawna jest tylko jedna. Zdjęcie go ze stanowiska Burmistrza Nowej Rudy.
Obrazek użytkownika Aga
  • Aga
  • 19-08-2014

Wyklęty masz niezłe "gadane" - powinieneś wystarować na fotel burmistrza , ludzie są niezbyt rozgarnięci i lubią miłe słowa i oratorskie umiejętności więc wygraną masz w kieszeni a gorzej i tak nie zrobisz niż jest bo juz nie ma z czego, ja cię poprę na pewno. Lubie jak ktos mądrze gada bo na zrobienie czegos pozytywnego i tak juz nie liczę w tym miescie.
Obrazek użytkownika Wyklęty
  • Wyklęty
  • 19-08-2014

Droga Ago. Poczucie humoru masz dużo większe niż ja. Wyklęty Burmistrzem? Masz rację gorzej by nie było natomiast dużo śmieszniej. Przecież ktoś kiedyś stwierdził "śmiech to zdrowie", dlatego uzdrowiłbym mieszkańców Nowej Rudy i zlikwidowałbym ten pseudo-szpital. Wracając do naszego wspaniałego Włodarza niestety ja również zapomniałem o jeszcze jednym niezwykle ważnym osiągnięciu pana Burmistrza. Nasz superbohater swojego czasu miał bardzo duży problem. Nigdzie w mieście nie mógł kupić swoich ulubionych dżinsów marki Mustang. Dlatego skupił się na budowie sklepów dużych sieci handlowych czym naraził się noworudzkim kupcom. Nie uwzględniając ich protestu który poparło 4 tyś. mieszkańców tak naprawdę zlekceważył głosy swoich wyborców. Ale przecież tylko wielcy tego świata wiedzą co jest najlepsze dla szarego motłochu.
Obrazek użytkownika roman
  • roman
  • 19-08-2014

Wyklęty burmistrzem? Już jeden jeszcze większy magik próbował nim zostać, ale noworudzianie nie poznali się na tym cudotwórcy. A obiecywał nawet remonty łazienek :-)))) Moja babcia mówiła: krowa która głośno ryczy, mało mlika daje. Wyklęty ma receptę na ogólne szczęście społeczeństwa, tylko społeczeństwo nie chce tego szczęścia dzięki wyklętemu... Nie na darmo został wyklęty :-))))))
Obrazek użytkownika pixidixi
  • pixidixi
  • 19-08-2014

"Zawsze lubię pytać się o przyszłość, a nie o przeszłość, więc proponuję od tego zacząć" Tak właśnie trzeba rozmawiać panie Burmistrzu. Tylko tak. ZWŁASZCZA JAK PRZESZŁOŚĆ TO JEDNA WIELKA PORAŻKA.
Obrazek użytkownika dada
  • dada
  • 19-08-2014

Pan T. Kilinski jest zalosnym burmistrzem, pasuje do tego miasta. Tu tylko bida z nedzą i pies z kulawą nogą . Niestety. 12 lat zaniedban w kwestii tworzenia miejsc pracy , brak zainteresowania inwestorow tym miejscem nie wrozy juz nic dobrego. A bajki o kolejnych zakladach moze opowiadac emerytom w slupcu bo im tk i tak wisi.
Obrazek użytkownika roman
  • roman
  • 20-08-2014

dada masz rację - burmistrz jest żałosny, miasto jest żałosne i jego mieszkańcy są żałośni. Tokarczuk napisała, że to miasto fryzjerów. Nieprawda, to miasto nieudaczników, narzekaczy i brudasów. Oprócz naszych kochanych władz, w szczególności naszych DROGICH radnych.
Obrazek użytkownika Sławoj
  • Sławoj
  • 20-08-2014

Nowa Ruda skazana na Kilinskiego ? nie może być... czwarta kadencja to przysłowiowy gwóźdź do trumny dla Nowej Rudy, juz wieko i tak jest częściowo zamkniete ale jak on znowu zostanie burmistrzem to tak jakby się zatrzasnęło na amen, będę głosować na kogokolwiek /nawet kij od szczotki/ byle nie na niego, tyle lat bycia burmistrzem to patologia, jemu się na pewno juz nic nie chce , mobilizuje sie tylko na kampanię wyborczą bo nie ma innej alternatywy i pracy, on niczego dobrego nie zrobi, ktoś kto pracuje w jednym miejscu tyle lat nie ma ani swieżego spojrzenia ani chęci co widać. Juz się zestarzał na tym fotelu. Ja dziękuję -musi byc ktoś nowy-żeby przewietrzyc urząd , lokalne kliki i dać Nowej Rudzie szanse .
Obrazek użytkownika Marian
  • Marian
  • 20-08-2014

Kiliński powinien dawno już odejść. Gościu jest bezpłciowy. Bez ikry, bez własnego zdania, bez pomysłu. Miał jeden pomysł na Nową Rudę w postaci rozwoju turystyki, który okazał się niewypałem. Miasto przez niego wymiera. Młodzi uciekają , starsi z biedy umierają. A najgorsze że społeczeństwo na wybory nie chodzi. Chodzą tylko urzędasy z miasta i spółek przyległych no to mamy takiego burmistrza na jakiego widocznie zasługujemy. Co do kandydatów innych to z pewnością będą. Zapewne Pan Cyman jeszcze raz rękawicę podniesie, Pan Szyszka czy Pan Czerwiński. Pytanie kto jeszcze. T. Kiliński kolejny raz mydli oczy społeczeństwu. Biadoli pytając o przyszłość , a my pytamy się o przeszłość - zwłaszcza 12 letniego, straconego czasu Nowej Rudy.
Obrazek użytkownika hndsfih
  • hndsfih
  • 20-08-2014

Istny kabaret. Nic nie zrobić i się dalej pchać. Chyba przyklejony do fotela.
Obrazek użytkownika Wyklęty
  • Wyklęty
  • 20-08-2014

Ludzie spokojnie, nie popadajcie w depresję. Nowa Ruda nie jest skazana na pana Kilińskiego. Będzie kandydat na burmistrza i nie będzie to pan Cyman lub pan Szyszka, na pewno nie będzie to pan Czerwiński. Nie jesteśmy skazani na obecną Radę Miasta.Pojawią się nowi ludzie, wykształceni niezależni finansowo. Ludzie którzy będą chcieli pracować na rzecz miasta. Dla ciebie Romek dobra wiadomość. Będą to kandydaci którzy w swoim programie mają drastyczne obniżenie diet. Tylko trochę cierpliwości. Los miasta będzie należał do wyborców a nie do obecnego Burmistrza!!!!
Obrazek użytkownika Słomiany
  • Słomiany
  • 20-08-2014

Tylko patrzeć jak ludzie ze szczęścia i dobrobytu zaczną skakać ze ścianki wspinaczkowej.
Obrazek użytkownika roman
  • roman
  • 20-08-2014

Wyklęty, baju, baju.... Tak, kandydaci będą, a klan prezesów finansowo poprze Kilińskiego i tyle będzie z marzeń o przejęciu władzy. Pogonić to można co niektórych wiecznych radnych, jak przewodniczący.
Obrazek użytkownika Wyklęty
  • Wyklęty
  • 20-08-2014

Jak do tej pory to skakać mogą z biedy. Najnowszy ranking Pulsu Biznesu wskazał Nową Rudę najbiedniejszym mniejszym miastem.Gorzej jest tylko w Pieszycach. Polityka obecnego Burmistrza naprawdę przynosi efekty. W porównaniu do roku poprzedniego awansowaliśmy z 7 na miejsce drugie. Mamy już miejsce medalowe. Jeszcze jedna kadencja i zostaniemy MISTRZAMI BIEDY. Do sprawdzenia na stronie samorzady.pb.pl
Obrazek użytkownika HyG2
  • HyG2
  • 20-08-2014

Nie trzeba patrzec na rankingi w gazetach , bieda czai się tu na każdym kroku. Kandydat na burmistrza powinien nie tylko byc niezalezny finansowo czyli nie wystawiony przez żaden zakład typu ZPAS czy inne albo jakieś środowisko np. polityczne czy społeczne , które będzie potem lobbować w swoich interesach. Kandydat mus też mieć umiejetności tworzenia inwestycji i sprzyjających warunków i znajomości ...niestety bez tego ani rusz bo po urzedach w Polsce bez tego nic się nie ruszy ...no chyba że PO wkoncu przegra za rok i sie cos zmieni. Ja nie widzę w Nowej Rudzie takiego kandydata poza Szyszką , inni są tylko kandydatami lokalnymi na miarę dzielnicy ...no chyba ze wystawicie jakiegoś naprawde godnego kandydata który będzie miał te wszystkie cechy i umiejetności albo Szyszka wystartuje , nie mniej jednak ja zagłosuje na kogoś kto nie będzie nazywał się Kilinski na pewno , zalezy tylko kto mnie przekona i jaki będzie wybór. Jesli chodzi o radę to samo - dość nauczycieli i leśnych dziadków w radzie miasta dorabiających do skromnych pensji i emerytur. Z obecnej rady może jedna -dwie osoby jakkolwiek sie tam nadają.
Obrazek użytkownika roman
  • roman
  • 20-08-2014

He, he, już widzę jak burmistrz Szyszka będzie dogadywał się z posłanką Wielichowską w sprawie inwestycji rządowych :-)))))))) Może tylko z radnym Golakiem się dogada, w końcu pochodzą z tego samego PiS-u.
Obrazek użytkownika witek
  • witek
  • 20-08-2014

Tomuś daj sobie już spokój,trzy kadencje oprócz wybetonowanego rynku i dotowania z kasy podatników chorych spółek typu cts nic nie zrobiłeś.i tak już z klasą nie odejdziesz.popatrz na swojego sąsiada z Radkowa i bierz z niego przykład,dyscyplina w urzędzie i każdy wie co ma robić.wracaj do przygórza.
Obrazek użytkownika witek
  • witek
  • 20-08-2014

I chętnie odstąpię ci swoje miejsce u koreanów pod wrocławiem i urzędasom z UM też coś tam załatwimy.zobaczymy jak wtedy będą cię chwalić.
Obrazek użytkownika Ponóry Grabaż
  • Ponóry Grabaż
  • 20-08-2014

Jak ktoś jest nieudacznikiem, który potrafi tylko wyciągać rękę do burmistrza i krzyczeć "daj" to choćby nie wiem ile dostał i tak nic mu to nie da. Bieda to stan przede wszystkim umysłu. Inwalidztwa umysłowego. Jakby zlikwidować wszelkie zasiłki i zapomogi to założę się, że nagle ''cudem'' dużo osób by nagle pracę sobie znalazło.
Obrazek użytkownika g
  • g
  • 20-08-2014

Mysle ze wielichowska juz nie bedzie poslanka. A jesli bedzie to i tak dla naszego miasta nie widze zeby cos "zalatwila", jej wizytacje co chwila z inną osoba np wiceministrem gospodarki i spacery po pustych halach produkcyjnych niczego nam nie daly wiec nalezaloby zapytac czy taki burmistrz wogole mialy po co z ni a si e dogadywac, mysle ze w polsce sa wazniejsze osoby ktore cos mogą niz poslanka wielichowska zdecydowanie
Obrazek użytkownika xxx
  • xxx
  • 21-08-2014

SZYSZKA nie bedac tyle juz w polityce chyba ma wieksze mozliwosci niz poslanka po 2 kadencjach. Takie odnosze wrazenie. Pani posel robi tylko duzo szumu i pijaru. Ona pisze tysiace interpelacji będąc w partii rządzącej wiec sama sie stawia w roli petenta. Jakby miala przelozenie i jakaś moc sprawczą to by nie tracila czasu na pisanie tylko szla do tuska i "zalatwiała" to i tamto. Obwodnica Klodzka dopiero teraz ma powstac -porazka, ile ludzi musialo zginąc nz rondzie.
Obrazek użytkownika germario
  • germario
  • 21-08-2014

Wielichowska jako posłanka w każdej ważnej społecznie sprawie , przez wszystkie lata, głosowała wg partyjnego rozdzielnika w d..ie mając wyborców, Nową Rudę i wszystkich innych. Jest zatwardziałą aktywistką partyjną dla której np emerytury w wieku 67 lat to normalka, bo Tusk tak kazał, dla której każde głosowanie było okazją do wylizania doopy i ułożenia się w układzie. Dla zainteresowanych działalnością Wielichowskiej polecam oficjalną stronę Sejmu RP, gdzie każdy może prześledzić działalność tej pani i jej glosowania i wpływ jej wyborów na Wasze życie. Trzeba dzisiaj być ostatnim idiotą aby jeszcze głosować na Wielichowską, idiotą albo leniem któremu nie chce się zajrzeć i sprawdzić jej "dokonań".
Obrazek użytkownika germario
  • germario
  • 21-08-2014

Polecam lekturę: http://www.sejm.gov.pl/sejm7.nsf/posel.xsp?id=416&type=A
Obrazek użytkownika Marian
  • Marian
  • 21-08-2014

Obniżenie diet nic nie da. Dopiero wtedy zacznie się bonanza. Nie ma diet to trzeba załatwiać swoje interesy aby coś z tej funkcji mieć. Czy tego chcecie. Nie ma ideowców na tym świecie , nie oszukujcie się i nie okłamujcie społeczeństwa że likwidacja czy zmniejszenie diet poprawi jakość pracy radnych. Istna bzdura. Co do kandydatów niby niezależnych to chyba mówicie o kimś z czarodziejskiego kapelusza. Już taki jeden 12 lat temu z kapelusza się wyłonił , miał przywracać uśmiech - no to się śmiejemy przez łzy. Środowiska opozycyjne wobec Burmistrza nie mogą się dogadać i to jest największa bolączka. Powinno się wystawić jednego kandydata wspólnego, inaczej w cuda nie wierzcie.
Obrazek użytkownika ku polityce realnej
  • ku polityce realnej
  • 21-08-2014

My nie piszemy o obniżeniu diet. My piszemy o likwidacji wszelkiej zapomogi socjalnej, która jest studnią bez dna, w którą wyrzuca się pieniądze nas wszystkich. Prowadzi to tylko do uzależnienia wszystkich nierobów i nieudaczników od państwa, trzeba przeciąć tę pępowinę i krzyknąć im obudźcie się! Nasza demokracja jest niestety tak skonstruowana, że wybiera się tych, którzy najwięcej obiecują. Większość prawie nigdy nie ma racji. A większość zawsze wybierze raczej tych, którzy twierdzą, że dadzą zasiłki, renty, zapomogi, ulgi itp. niż tych którzy im powiedzą uczciwie: weźcie się sami za siebie! Większość głosuje na rybę nie na wędkę. A za co ta ryba? A jakoś to będzie, zabierzemy innym, byle utrzymać się cztery lata, a dług? Niech się martwią ci co przyjdą po nas. System państwa opiekuńczego prowadzi do powstania rzeszy nieudaczników życiowych. Tak ich kształci system. Żadnej refleksji nad odpowiedzialnością za siebie i dzieci, tylko wyciągnięta ręka i oburzenie w głosie: "za co ja mam niby żyć?" "dajcie mi pracę", ''należy mi się to to i to". A ja mówię: weźcie sprawy w swoje ręce! Jak spadasz to też biernie czekasz aż ktoś cię złapie, bo ci się to ''należy'' czy próbujesz się chwytać wszystkiego po drodze? Wniosek jest jeden: jeśli ktoś chce coś w życiu osiągnąć, musi sam się do tego przyłożyć. Koniec z państwowym dokarmianiem! Stado, które dostosowuje swą szybkość do najsłabszych osobników, przegra. Popatrzcie na kraj, miasto, okolice i zastanówcie się co można by zrobić, gdyby wszystkie pieniądze wyrzucane na ''pomoc społeczną'', MOPSy, PUPy, ZUSy przeznaczyć na coś innego. Założę się, że można by wyremontować nie tylko deptak ;).
Obrazek użytkownika roman
  • roman
  • 21-08-2014

Ku polityce realnej, czerpiesz z ciekawych wzorców. Pewnie nawet nie wiesz. Podobnie już mówił jeden pan, Hitler się nazywał. On też twierdził, że słabe jednostki trzeba eliminować. Poczytaj o akcji T4. Twoje propozycje on już realizował w gettach. Zabrał Żydom wszelkie renty, emerytury i zasiłki, żeby wzięli sprawy w swoje ręce.
Obrazek użytkownika ku polityce realnej
  • ku polityce realnej
  • 21-08-2014

Brawo, właśnie zastosowałeś tzw. prawo Goodwina, czyli argumentum ad Hitlerum. Pewnie nie wiesz, to cię oświecę, że niepisana reguła w necie brzmi, że w większości dyskusji dobrą zasadą jest, że pierwsza osoba, która wyzwie drugą od nazistów, automatycznie przegrywa dyskusję. Albo nie zrozumiałeś, boś głupi albo celowo przekręciłeś, boś ''wacek''. Ja nie piszę o fizycznej eksterminacji "słabych jednostek" (przy czym ja piszę o ''słabych'' mentalnie, nie fizycznie). Ja piszę o odcięciu państwowego garnuszka, żeby te ''słabe jednostki'' jak je nazywasz wreszcie się obudziły i wzięły za siebie! Ja bym chciał, żeby te słabe nadążały za stadem, a nie odwrotnie. To właśnie państwo opiekuńcze jest najbardziej okrutne, bo tworzy jednostki nieprzystosowane do trudnych czasów. Mieliśmy tego dwa dowody: pierwsza transformacja ustrojowa z lat 90. a drugi świeższy kryzys finansowy. W jednym i drugim przypadku tysiące ludzie, którzy stracili pracę, przyzwyczajeni do tego, że państwo na nich chucha i trzyma pod kloszem nie wiedziało co ze sobą z robić. To państwo opiekuńcze ich zabija, nie ja. Ja wzywam żeby przestali liczyć na państwo i się podnieśli i sami!
Obrazek użytkownika roman
  • roman
  • 21-08-2014

A co z jednostkami chorymi fizycznie? Przewlekle chorymi. Mówicie, że opieka zdrowotna ma finansować się sama jak weterynaria. Czyli niewidomy z obciętą stopą cukrzyk ma swoje leczenie sam opłacać? Pracować i finansować sobie leczenie. Tak?
Obrazek użytkownika ku polityce realnej
  • ku polityce realnej
  • 21-08-2014

Jestem pewny, że gdyby miał trochę godności i przyzwoitości, to wolałby pracować. Dlaczego tak wiele osób przewlekle chorych marzy o eutanazji? Głównie dlatego, że nie chce być ciężarem dla innych. Co ciekawe, myśli samobójcze zwykły znikać gdy takiemu człowiekowi znajdzie się jakiś cel w życiu. Ludzie niewidomi, czy bez nóg rąk też mogą pracować, wedle swoich możliwości. Nie odbierajcie im tego, nie róbcie z nich kalek! Owszem, należy raz na zawsze zlikwidować tzw. służbę zdrowia, skończyć z NFZtem, refundacją lekarstw, recepty, jak również przymus ubezpieczeń zdrowotnych itp. puścić to wszystko w wolny rynek. Uwierzcie! Leki są drogie dlatego właśnie, że państw próbuje w jakimś stopniu refundować leki, albo płacić za leczenie ludzi. Przez takie działanie wolnorynkowość cen leków jest zakłamywana, bo koncerny wiedzą, że państwo i tak zapłaci za lek, więc dyktują cenę. Państwo realizując politykę leków refundowanych (na którą zabiera się Polakom z pensji 6,5 mld zł), de facto uzależnia od siebie ludzi, robiąc z nich niewolników, którym narzuca się państwowego pana zarządzającego ich pieniędzmi. Gdyby wprowadzić pełnopłatność leków to ich ceny spadłyby na łeb na szyję. Refundacja prowadzi do korupcji. Jakoś sklepy nie przestają działać mimo, ze nikt nie kontraktuje sprzedaży np. gumy do żucia, czy czekolady. Tak samo z lekami. Trzeba przestać zmuszać ludzi do płacenia ubezpieczeń zdrowotnych, nauczyć ich odpowiedzialności za własny los! Poza tym pomyśleliście, gdyby pozbyć się większości podatków np. spadkowego, obrotowego, od emerytur czy od kupna-sprzedaży, obowiązku składek ZUS itp. to ludzie mieliby więcej WŁASNYCH pieniędzy na leczenie, niż te ochłapy przydzielane z puli NFZ? Należałoby też wprowadzić zakaz uchwalania BUDŻETU PAŃSTWA Z DEFICYTEM, czego żadna władza nie zrobi, bo to by było dla niej samobójstwo. Może zresztą gdyby polikwidować te wszystkie szkodliwe instytucje państwa opiekuńczego, te studnie bez dna, maszynki do marnowania pieniędzy to kto wie czy nie okazało by się, że ten deficyt wcale nie jest konieczny?! I nie potrzeba zatem tylu podatków? Państwo opiekuńcze to instytucja NIERENTOWNA. W demokracji zaś większość głosuje zawsze na tych, którzy obiecują ''jutro będzie lepiej'' niż na tych, którzy uczciwie powiedzą ''musimy zacisnąć pasa, a zwróci się nam to powiedzmy, za lat 10''. Przeciętny Kowalski chce już mieć dziś schabowego. Dlatego od przeszło lat dwudziestu CAŁE PAŃSTWO ŻYJE NA KREDYT, który wszyscy w pewnym stopniu żyrujemy. I ten schabowy, który Kowalski dostaje dziś jest zabierany przyszłemu Kowalskiemu, a przez inflację i odsetki ten przyszły Kowalski będzie musiał pożyczyć DWA RAZY WIĘCEJ PIENIĘDZY od jeszcze następnego Kowalskiego, żeby mieć TYLE SAMO schabowego, co poprzedni. No jak system może tak długo działać, jaki? Niedługo obudzimy się w Grecji albo jeszcze gorzej. A nawet jakby znalazła się jakaś partia z jajami, która to zrobi, to za cztery lata pojawi się populista, który obieca, że to wszystko odkręci i wrócimy do punktu wyjścia, a wszystkie wysiłki pójdą psu na budę. Najlepiej byłoby zlikwidować demokrację, ale to nie przejdzie, więc może parlament rotacyjny, w którym tylko część jest wymieniana co wybory (częstsze wybory!). W takim systemie władza musiałaby długofalowo planować, a nie nachapać się, nazaciągać długu i niech się inni po nas martwią. Obecnie mamy zasadę dyskontynuacji, która sprawia, że prace nad ustawą podjęte przed jedną kadencję nie są kontynuowane w następne, trzeba zaczynać od nowa. To marnotrawstwo pieniędzy i pracy! Pełno cwaniaków bierze w łapę, żeby przeciągać projekty po komisjach jak najdłużej i w rezultacie nigdy ich nie uchwalać. W proponowany przeze mnie systemie parlament byłby organizmem, który żyje cały czas, a nie restartowany raz na lata cztery.
Obrazek użytkownika roman
  • roman
  • 21-08-2014

Dobra, nasz niepełnosprawny będzie miał trochę honoru i zapracuje na swoje leki i leczenie. A co z rodzicami dziecka urodzonego niepełnosprawnego? Z chorobą pozwalającą tylko leżeć w łóżku. Też mają zapracować na utrzymanie swojego dziecka? Według ciebie tak, powinni być przezorni i przygotować się na taką ewentualność. Oj chłopie, ktoś mądrzejszy nawet od twojego szefa JKM wymyślił system ubezpieczeń społecznych. Chyba wiesz kto? Jak nie, to się zdziwisz :-)))) A z JKM daj sobie spokój, może i gościu chce dobrze, ale za późno się urodził. Mamy XXI wiek, a nie XIX.
Obrazek użytkownika ku polityce realnej
  • ku polityce realnej
  • 21-08-2014

Ależ ubezpieczenia społeczne i zdrowotne mogą sobie być, tylko że indywidualne, DOBROWOLNE, prywatne, a nie narzucone obowiązkowo z góry przez biurokratyczny reżim, który marnuje nasze środki. W tym systemie to firmy ubezpieczeniowe będą skakać wokół mnie, i na rzęsach stawać by zapewnić jak najlepsze warunki, teraz skoro i tak się muszę ubezpieczyć to mają wywalone. Kumasz? Właśnie an tym polega odpowiedzialność i przezorność. Spodziewam się najgorszego, to płacę (a właściwie najpierw WYBIERAM SOBIE z wielu podmiotów moim zdaniem najlepszy, któremu chcę powierzyć moje pieniądze, nie będąc skazanym na państwowego monopolistę). Nie spodziewam się nie płacę i w razie czego mogę mieć pretensje TYLKO DO SIEBIE, a nie do państwa. Bajkę o koniku polnym i mrówkach przerabiałeś w szkole?
Obrazek użytkownika roman
  • roman
  • 21-08-2014

He, he, miałeś dobrowolność ubezpieczeń zdrowotnych w USA i co? Sprawdziło się? A g...o :-)))) Każdy młody, jurny myśli, że w życiu nie zachoruje.... Obowiązkowe OC dla kierowców też zniesiecie? Kończę, bo i tak cię nie przekonam. Dopiero życie cię przekona, jak będziesz starszy i mądrzejszy. Chyba, że będziesz też miał szczęście w pokera i wygrasz niezłe sumki jak JKM :-))))
Obrazek użytkownika ku polityce realnej
  • ku polityce realnej
  • 21-08-2014

A ja ciebie nie przekonam, żebyś wyszedł spod spódnicy państwa. A chodzi i to, żeby nawet jeśli się odczepi od spódnicy, nie wracać pod nią tylko dlatego, że na pierwszym zakręcie rozbiło się kolano. Tylko żeby wstać i biegać ostrożniej. Jeśli ''każdy młody, jurny myśli, że w życiu nie zachoruje'' to dlaczego? Bo głupi. Podasz mi powód, dla którego państwo miałoby utrzymywać GŁUPICH obywateli? Przecież to nie dobre dla państwa. Zmiany, o których mówię wymagają całej wymiany pokoleniowej, a wy byście chcieli zjeść omlet nie rozbijając jaj. Owszem, trzeba znieść obowiązek OC. A tych łajdaków przez których są wypadki i unikają oni naprawienia wyrządzonej szkody targać do skutku po sądach - ku przestrodze innych - im podobnych. Jeden taki przypadek na powiat wystarczy aby tacy kretyni pomyśleli 10 razy zanim coś zrobią na drodze a nie jeździli jak wariaci! Dosyć płacenia ze składek solidnych kierowców na oszustów. Przymusowego dodajmy!
Obrazek użytkownika Ponóry Grabaż
  • Ponóry Grabaż
  • 21-08-2014

Wynalazek przymusowego ubezpieczenia to jeden wielki przekręt. Stworzenie systemu w którym za jeżdżących kiepsko lub pechowo płacą ci którzy jeżdżą chorobliwie ostrożnie lub ekstremalnie dobrze i wypadków nie mają - trąci głęboką komuną. Jeździj bez wypadku przez całe życie - państwo zagwarantuje ci że utrzymasz dziesiątki lub setki tysięcy agresywnych, nieodpowiedzialnych kierowców. Jeździj agresywnie lub nieodpowiedzialnie - państwo zagwarantuje ci że nie poniesiesz konsekwencji finansowych swojej nieodpowiedzialności, jej koszty zostaną "pokryte z OC". Niezły wałek...
Obrazek użytkownika ku polityce realnej
  • ku polityce realnej
  • 21-08-2014

Cytuję roman: "to miasto nieudaczników, narzekaczy i brudasów." Skoro co do tego się zgadzamy, to dlaczego tak obstajesz jednak, żeby tych narzekaczy i nieudaczników niańczyć z państwowego, czyli naszego wspólnego wiktu? Czegoś tu nie rozumiem...
Obrazek użytkownika roman
  • roman
  • 21-08-2014

Hipotetyczna sytuacja: jedzie biznesmen swoim nowym np. mercedesem S. Ma oczywiście OC i AC. A na podwójnej ciągłej bezrobotny, bez majątku, debil w starej beemce 3 litry na gaz, wyprzedza i wali w tego mercedesa. Na szczęscie obaj wychodzą żywi z wypadku. Okazuje się, że debil nie ma OC. I co wtedy? Oczywiście biznesmen idzie do sądu i wygrywa od debila odszkodowanie. Ale debil jest bezrobotny, a jedyny majątek to wrak beemki. Z czego komornik ściągnie odszkodowanie na leczenie biznesmena w Szwajcarii? AC pokryje wymianę merca. A co z leczeniem? Biznesmen ma wyciągnąć swoją kasę? Czyli bogaty ma finansować biednego?
Obrazek użytkownika Bohdan Bazooka
  • Bohdan Bazooka
  • 21-08-2014

Biedny, bezrobotny ''debil'' bez majątku i tak na ogół nie płaci OC podobnie jak ok. 200 tys kierowców w Polsce .
Obrazek użytkownika Obserwatorr
  • Obserwatorr
  • 08-09-2014

Burmistrz daje pieniądze na Klub tylko że upadła kolejna sekcja. Co na to Pan Bolisęga jako prezes klubu powie?
Obrazek użytkownika wilk wolf
  • wilk wolf
  • 13-09-2014

W Słupcu jest takie miejsce za które powinien wstydzić się burmistrz a redakcja zając tematem. W ciągu komunikacyjnym z Osiedla Wojska Polskiego w kierunku szkoły podstawowej, przedszkola, ośrodka zdrowia itd, obok sklepu Żabka funkcjonuje sklep monopolowy przed którym od rana do póżnego wieczora siedzą różnej maści żule i pija alkohol. To że właściciel wybudował parawan nic nie daje każdy kto tędy przechodzi w tym DZIECI, musi oglądać zapite gęby. Niektórzy stali bywalcy (m.in. słynny łowca parasoli w klapkach) regularnie oddają mocz pod budynkiem lub stojącym obok kontenerem na śmieci. Na dodatek wszystko to dzieje się pod oknami jednego z radnych , który chyba boi się reagować. Pytam gdzie jest straż miejska, sanepid , że pozwala sie na COŚ TAKIEGO. Wydaje mi się , że przyzwolono w Nowej Rudzie na nowy rodzaj lokalu , a mianowicie "SKLEP Z DECHAMI I PARASOLEM" . Może redakcja zajmie się tym tematem,
Obrazek użytkownika wilk wolf
  • wilk wolf
  • 13-09-2014

Odnośnie komentarza dotyczącego biedy w naszym mieście. W rankingu Wspólnoty w 2010 roku Nowa Ruda była 18 wśród najbiedniejszych miast w Polsce,w 2011 r. 13 miejsce, w 2012 roku 7 miejsce w 2013 roku 2 miejsce. Licząc odwrotnie czyli od najbogatszego miasta do najbiedniejszego w 2013 roku zajęliśmy 574 miejsce wśród 575 miast. Co ciekawe na koniec 2006 roku Nowa Ruda była na 197 miejscu licząc od najbogatszego do najbiedniejszego a zatem spadliśmy w 8 lat o 377 miejsc. Warto dodać , że 2006 rok to był ostatni rok kadencji Rady Miejskiej 2002-2006 kiedy burmistrz miał w radzie realną opozycję a i w koalicji proburmistrzowskiej nie było tak jak dziś, podnoszenia łapek bez dyskutowania . Śmiem twierdzić , że była to ostatnia Rada Miejska, która potrafiła mieć swoje zdanie. Poniżej wklejam za "Wspólnotą " zasady ustalania rankingu. "Metoda rankingu Zastosowana metoda obliczania wskaźnika użytego w rankingu jest identyczna jak rok temu. Tradycyjnie pominięte zostały wpływy z dotacji celowych. Zwłaszcza w okresie tak intensywnego korzystania z funduszy unijnych dotacje te mają chwilowy, ale bardzo silny wpływ na wielkość dochodów. Wpływ wielkiej dotacji inwestycyjnej potrafi wywindować samorząd bardzo wysoko w rankingu. Jest to jednak skok chwilowy (incydentalny) i nie ma związku z trwałym wzrostem zamożności. Wydaje się więc, że uwzględnienie tylko dochodów własnych i otrzymywanych subwencji lepiej oddaje hasło naszego rankingu: zamożność. Tak jak w ubiegłych latach wpływające do budżetu dochody zostały skorygowane na dwa sposoby. Po pierwsze, odjęliśmy składki przekazywane przez samorządy w związku z subwencją równoważącą (regionalną w przypadku województw) – tak zwane janosikowe. Po drugie, do faktycznie zebranych dochodów dodaliśmy skutki zmniejszenia stawek, ulg i zwolnień w podatkach lokalnych (chodzi o to, by porównywać faktyczną zamożność, a nie skutki podejmowanych w gminach autonomicznych decyzji odnoszących się do polityki fiskalnej). Ta poprawka odnosi się wyłącznie do samorządów gminnych, bo powiaty i województwa nie podejmują żadnych decyzji odnoszących się do podatków. Skorygowane w ten sposób dochody podzieliliśmy przez liczbę ludności każdej jednostki samorządowej."
Obrazek użytkownika Osiedlowy
  • Osiedlowy
  • 13-09-2014

Ta knajpa Made in Poland to żulownia i powinna zostać zlikwidowana. Już wolę sto razy iść do KWK Milenium
Obrazek użytkownika wilk wolf
  • wilk wolf
  • 14-09-2014

kto jest za likwidacją tej speluny nich się wpisze , jakie miasto takie LOKALE , TYLKO CZY TO JEST LOKAL ? WIEM JEDNO , TO POWINNO BYĆ ZAMKNIĘTE A REDAKTOROM POLECAM TEMAT BO JEST GORĄCY A MIESZKAŃCY OWP CHCĄ ABY TO ZAMKNĄĆ . TO JEST DEMORALIZACJA W CENTRUM SŁUPCA !!! PANIE PAWLE TYLKO PAN MOŻE COŚ Z TYM ZROBIĆ.

Zdjęcie zostało wykonane o godz. 18.03 przed Schroniskiem na Szczelińcu - kilka osób relaksuje się, podziwia widoki, spokój, cisza…

Park Narodowy Gór Stołowych informuje, że w związku z ekstremalnie wzmożonym ruchem turystycznym w godzinach szczytu (godz. 10-15) może nastąpić krótkotrwała przerwa w sprzedaży biletów na trasę turystyczną na Szczelińcu Wielkim.

Policjanci z powiatu kłodzkiego w piątek, 7 sierpnia w godz. 6.00 – 22.00 na drogach powiatu kłodzkiego przeprowadzą wzmożone działania kontrolne pod kryptonimem „Prędkość". Działania mają na celu ograniczenie liczby wypadków drogowych oraz zminimalizowanie skutków tych zdarzeń. Działania będą odbywały się równolegle na drogach przebiegających przez teren województwa dolnośląskiego.

Zamów reklamę

Skontaktujemy się z Tobą

Interesujesz się reklamą w gazecie? Może chcesz wynająć billboard lub promować się na tym portalu internetowym. Uzupełnij poniższe dane, a uzyskasz ofertę dostosowaną do Twoich potrzeb.
Formularz został wysłany.
Strona używa plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. ×