Rozmowa z Grzegorzem Niedzielą, prezesem Noworudzkiego Towarzystwa Budownictwa Społecznego:
Przetargi ogłaszane na wykonanie usług, zlecane przez wspólnoty będą pojawiać się w internecie i na platformach przeznaczonych dla wykonawców, aby móc wybrać najkorzystniejszą ofertę?
Jeżeli mówimy o wspólnotach mieszkaniowych to praktycznie wszystkie przetargi już teraz są umieszczane na naszej stronie internetowej w zakładce przetargi. Jeżeli zaś mówimy o zadaniach, w których gmina ma większość, lub jest 100% udziałowcem (wszystko jest uzależnione od wartości inwestycji), wówczas ogłaszany jest przetarg publiczny – zamówień publicznych.W przypadku droższych remontów, które dotyczą wspólnot mieszkaniowych zamówienia są "wrzucane" na stronę Noworudzkiego Towarzystwa Budownictwa Społecznego. Wykonawcy mogą tam znaleźć warunki realizacji zadania, terminy złożenia dokumentów, kwoty. Następnie robimy zebranie wspólnoty, otwieramy oferty i wybieramy wspólnie najkorzystniejszą ofertę.
Zmieni się procedura zatwierdzania wykonanych remontów, tak aby w przyszłości nie dochodziło do sytuacji, że wykonawca odwalił fuszerkę, a i tak prace zostały odebrane, bo i takie sytuacje się zdarzały?
W przypadku remontów kapitalnych zawsze wybierany jest przez wspólnoty inspektor nadzoru budowlanego, który ma wszystkiego dopilnować, a następnie odebrać wykonane remonty. Jest to osoba odpowiedzialna za odebranie prac. Lokatorzy danej wspólnoty uczestniczą w odbiorach, są informowani o zakończeniu prac i terminie ich odbioru. Robiony jest protokół odbioru, a jeżeli gdzieś kiedyś coś "wychodzi", bo różnie bywa, można skorzystać z okresu gwarancyjnego.W przypadku remontów kapitalnych to 60 miesięcy, więc zawsze można złożyć reklamację. Aczkolwiek w naszym przypadku i wykonawców, którzy do tej pory świadczyli dla nas usługi zdarzało się, że składaliśmy reklamację, ale nie były to jakieś duże usterki.
Będziecie kontrolować remontowane budynki i ich stan przed końcem okresu gwarancyjnego?
Zawsze w połowie trwania okresu gwarancyjnego i pod jego koniec robimy tzw. przeglądy gwarancyjne. Wykonawca, inspektor i zarząd wspólnoty mieszkaniowej zostają poinformowani o przeglądzie gwarancyjnym. Sprawdzamy budynek od A do Z, a ewentualne usterki są poprawiane.
Wspólnoty, które będą chciały zaciągnąć kredyt na remonty dostaną oferty różnych banków, aby mogły wybrać najkorzystniejszą dla nich?
Na prośbę danej wspólnoty zbieramy oferty kilku banków, co najmniej dwóch. To takie minimum. Są banki, które obsługują wspólnoty i ich rachunki bieżące na co dzień. Wspólnoty same, w chwili gdy zostają im przedstawione oferty kredytowe wybierają bank, z którego oferty skorzystają.
Spółdzielnia Mieszkaniowa "Górnik" idzie z duchem czasu i wprowadza u siebie program E-lokator, prezes Zdunek uważał, że program ten nie jest potrzebny w NTBS-ie, a jak Pan uważa?
Jestem za tym, bo jestem pokoleniem skomputeryzowanym i uważam, że to jest bardzo dobre rozwiązanie i na pewno w przyszłości (o ile koszty nam na to pozwolą), będziemy próbowali ten program wprowadzić również u nas. Początkowo może zrobimy to pilotażowo dla jednej lub dwóch wspólnot, żeby zobaczyć jakie będzie zainteresowanie mieszkańców tą formą kontaktu z nami. Młodzi na pewno z tego rozwiązania skorzystają, ale starsze osoby mogę mieć z tym problem. Ale na pewno taką usługę będziemy próbowali wprowadzić.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.