8 września 1913 roku na słupieckie niebo powoli i majestatycznie wpłynął ogromny, ponad stupięćdziesięciometrowy, wojskowy zeppelin o numerze taktycznym Z1. W 1913 Niemcy były światowym potentatem i niezwykle szybko rozwijającym się producentem tego zupełnie nowego środka transportu powietrznego. Metalowy szkielet oblekano specjalnym materiałem i napełniano wodorem. Gaz powodował uniesienie się całej konstrukcji a odpowiednio zamontowane silniki wraz ze śmigłami pchały całość w określonym kierunku. Hrabia (niem. Graf) Ferdynand Zeppelin, początkowo wyśmiewany za swoje śmiałe koncepcje „latających cygar”, od początku XX wieku stał się jedynym ich producentem. Jego wyroby kierowane były głównie na potrzeby armii ale znajdowały również zastosowanie w lotnictwie cywilnym. Dla szykującej się do wojny armii niemieckiej, latające zeppeliny były niemalże cudownym zrządzeniem losu. Generalicja kajzera opracowywała plany zmasowanych nalotów bombowych za pomocą „latających fortec Grafa Zeppelina” na takie miasta jak Warszawa, Paryż, Londyn a nawet odległy Nowy Jork. Do wybuchu pierwszej wojny światowej Niemcy wyprodukowali 25 sterowców, głównie militarnych. Każdy sterowiec opuszczający fabrykę Grafa Ferdynanda Zeppelina oznaczony był literami „LZ” (skrót od Luftschiff Zeppelin czyli Statek Powietrzny Zeppelina) oraz kolejnym numerem. W momencie gdy sterowiec przechodził w ręce wojskowych otrzymywał nowe oznaczenie. I tak, zeppelin, który 8 września 1913 roku pojawił się na słupieckim niebie oznaczony był numerem fabrycznym LZ19 jednak wojskowi nadali mu swoją nazwę, „Z1 - Ersatz 2” czyli „Z1 Zastępczy 2”. Pojawienie się LZ19 nad Słupcem było lokalnym wydarzeniem niezwykłej wagi. Ludzie przystawali na ulicach i głośno dyskutowali na temat przelatującego obiektu. Nieliczni uwiecznili jego lot na kliszy fotograficznej, a jedna z drukarni wydała nawet okolicznościową pocztówkę. Całe Cesarstwo było dumne ze latających dzieł Grafa Zeppelina. Militärluftschiff Z1 Ersatz 2 był sterowcem typowo bojowym, mógł na swój pokład zabrać 9 i pół tony bomb lb granatów. Pierwszy lot odbył 6 czerwca 1913 roku. Wg różnych danych długość tego imponującego statku powietrznego wynosiła 158 m przy wysokości 15m. Powierzchnia całkowita sięgała blisko 22500m/3 . Z1 Ersatz 2 mógł wznosić się na wysokość 3200m oraz przemieszczać się z prędkość bliską 100 km/h. W 1913 roku pojawiając się nad Schlegel bił rekord przebywania w powietrzu bez żadnego międzylądowania, wynosił on 19 godzin. W tym czasie pokonał odległość 1100km. Nie była to jednak najszczęśliwsza konstrukcja Niemców, już po roku eksploatacji (dokładnie w rok i 7 dni), Z1 zostaje uszkodzony podczas awaryjnego lądowania w trakcie burzy, nieopodal miasta Thionville. Straty były tak poważne, że sterowiec zezłomowano. Taki oto był krótki żywot pierwszego zeppelina nad Ziemią Noworudzką.
Więcej ciekawych historii znajdziesz na profilu FB: Nowa Ruda Neurode Tajemnice, zagadki, historia
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.