Czy miniony rok był kolejnym rokiem, w którym spółka oszczędzała? Pytam dlatego, że Pana poprzednik Pan Marian Zdunek przed rokiem powiedział, że niewiele mogliście zrobić ze względu na oszczędności
To prawda, oszczędzamy cały czas i musimy mieć na uwadze finanse spółki by te były na jak najlepszym poziomie, ponieważ to gwarantuje nam jakość wykonywanych usług. Muszę też przyznać, że jeżeli o wspólnoty mieszkaniowe i wykonywane przez nie remonty, to te również zdecydowały się oszczędzać, ale tylko po to, żeby wykonać jakieś wcześniej zaplanowane na zebraniu konkretne roboty.
Czy oszczędności, o których rozmawiamy wpłynęły na to, że w 2023 r ani w Nowej Rudzie, ani na terenie gminy nie było widać remontów budynków należących do wspólnot, czy też do zasobów komunalnych gmin?
Na pewno tych remontów było mniej niż w latach poprzednich, czego jedną z przyczyn była bardzo wysoka inflacja, a to z kolei przekładało się na wysokie oprocentowanie kredytowania takich prac. Trzeba jednak zauważyć, że było prowadzonych sporo mniejszych prac m.in. wymiany instalacji elektrycznych na klatkach schodowych. Tego z zewnątrz nie widać, a jest ważne i zostało zrobione. Wykonaliśmy dużo takich prac jak odwodnienia, iniekcje przy budynkach, co ważne przynajmniej 5 remontów kapitalnych dachów i wiele prac naprawczych dachów.
To proszę się pochwalić waszymi "spektakularnymi" działaniami, które podjęliście w minionym roku?
Warto na pewno powiedzieć o kapitalnym remoncie niemal 50 pustostanów, w których Noworudzkie Towarzystwo Budownictwa Społecznego uczestniczyło. Oprócz tego, w ubiegłym roku prowadziliśmy wiele działań związanych z przyłączeniami budynków do sieci gazowych, dotyczyło to zwłaszcza dzielnicy Drogosław. Rzecz jasna, to są przyłącza do budynków, teraz wspólnoty muszą realizować te zadania dalej, czyli wykonywać te instalacje wewnątrz.
Czy to w mieście, czy też w gminie Nowa Ruda widać wiele budynków wymagających pilnego remontu. Proszę wyjaśnić, co oprócz finansów stoi na przeszkodzie by te budynki, kamienice odrestaurować?
Żeby rozpocząć procedurę związaną z remontem kapitalnym budynku musi być wyrażona wola współwłaścicieli. To w ogromnym stopniu zależy od wspólnoty, przypomnę, że funkcjonują dwa rodzaje wspólnot - duża i mała. W dużej wspólnocie mieszkaniowej, aby przeprowadzić jakiekolwiek prace musi być wyrażenie zgody prze ponad 50% właścicieli nieruchomości, natomiast w małej wspólnocie zgodę na przeprowadzenie remontu musi wyrazić 100% właścicieli.Jeżeli współwłaściciele wyrażą taką wolę my przygotowujemy kosztorysy na podstawie, których wspólnoty określają zakres prac, organizujemy przetarg. Do nas również należy przygotowanie ofert banków w celu kredytowania takiego remontu i to jest drugi moment, w którym wspólnoty zaczynają się zastanawiać, czy będą to remontować, czy nie, bo od warunków kredytowania bardzo dużo zależy.
Dlatego też powiedzmy szczerze poprzednie dwa lata były bardzo ciężkie w przeprowadzeniu gruntownych remontów nieruchomości z uwagi na bardzo wysokie oprocentowanie kredytów.
Panie Prezesie, czy w ostatnim czasie dochodziło do takich sytuacji, że to wy zaproponowaliście wspólnocie przeprowadzenie remontu, a ta odmówiła?
Oczywiście, że tak. Praktycznie na każdym zebraniu wspólnoty mieszkaniowej proponujemy remontowanie budynków, bo po pierwsze poprawia się wygląd budynku, a co najważniejsze poprawia się jego efektywność energetyczna i wzrasta wartość poszczególnych lokali mieszkalnych znajdujących się w takim budynku. Nakłaniamy wspólnoty mieszkaniowe do remontów budynków, aczkolwiek patrzymy też na możliwości finansowe właścicieli danej nieruchomości.
Lada moment Nowa Ruda dostanie duże środki unijne mówię tu m.in. o pieniądzach z Funduszu Sprawiedliwej Transformacji. Sporo z tych środków przeznaczonych ma być na termomodernizacje budynków mieszkalnych w naszym mieście, ale też w gminie Nowa Ruda. Czy spółka jest gotowa na to wyzwanie?
Mówiąc wprost, uwielbiam wyzwania. Jestem tu po to, żeby promować tego typu działania i robić wszystko by je realizować. Będziemy bardzo zadowoleni, jeżeli dojdzie do takiej sytuacji, że możemy brać udział w remoncie wielu nieruchomości, bo przecież one są wizytówkami naszego miasta i gminy Nowa Ruda, a także poprawiają standard życia mieszkańców.
Czy oprócz środków na remonty nieruchomości zdobytych przez miasto spółka, którą Pan kieruje planuje w tym roku przeprowadzenie remontów jakiś nieruchomości, proszę powiedzieć jakich?
Na pewno jest kilka wspólnot, które już w tym momencie podjęły decyzję o wzięciu kredytu i remoncie elewacji z tych środków. Jest też kila wspólnot, które podobnie jak miasto złożyło wnioski o dofinansowanie na nieruchomości komunalne. Inne wspólnoty mają już gotową dokumentację projektową i kosztorysową na które złożyliśmy wniosek o dofinansowanie remontu z nadzieją, że zostaną uwzględnione i środki zostaną przyznane.
Proszę podać przykłady nieruchomości, gdzie wspólnoty podjęły decyzje o remontach
Jeżeli chodzi o wspólnotę, która sama podjęła decyzję o remoncie elewacji to na przykład budynek przy ul. Jeziornej 6. W tym przypadku nie wybrano jeszcze wykonawcy, ale wspólnota jest na etapie jego wyboru. Natomiast jeżeli chodzi o budynki, które złożyły wniosek o dofinansowanie termomodernizacji, czyli już takiego kapitalnego remontu, to między innymi budynki przy ul. Kościelnej 12, Starej Osadzie 3.
Budynek przy ul. Bohaterów Getta 15, to nieruchomość który wymaga remontu dlatego wspólnota już zdecydowała się wziąć udział w programie i złożyła wniosek o dofinansowanie, a jeżeli chodzi o Słupiec, to choćby budynek przy ul. Spacerowej 9.
Kończąc naszą rozmowę, noworudzianie są zdziwieni tabliczkami wieszanymi na niektórych budynkach ostrzegające o spadającym tynku. Pytają, czy nie lepiej zbić ten zagrażający tynk niż wieszać taką tabliczkę?
Na bieżąco przeprowadzamy kontrole tynków na budynkach, gdzie do takich sytuacji dochodzi, więc te tynki są zbijane. Natomiast taka tabliczka musi być zamontowana, żeby ostrzec przechodniów, że spadający tynk może stworzyć ewentualne zagrożenie.
Na początku marca dowiemy się czy Noworudzkie Towarzystwo Budownictwa Społecznego będzie nadal zarządcą nieruchomościami w mieście. Nie boi się Pan konkurencji?
Mam wielki szacunek do konkurencji, ale mam też nadzieję, że uda nam się w tym przetargu wygrać i dalej zarządzać mieniem komunalnym, bo to jest nasze miasto i uważam, że nasza spółka powinna się tym zajmować dalej.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.