reklama

Na zmianę decyzji o likwidacji punktu ZUS w Nowej Rudzie nie ma co liczyć

Opublikowano:
Autor: | Zdjęcie: Archiwum Redakcji

Na zmianę decyzji o likwidacji punktu ZUS w Nowej Rudzie nie ma co liczyć - Zdjęcie główne

foto Archiwum Redakcji

reklama
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

WiadomościBardzo wiele kontrowersji wzbudziła wiadomość o likwidacji Punktu Informacji ZUS funkcjonującego w budynku Urzędu Gminy Nowa Ruda. Dziesiątki komentarzy i wypowiedzi obwinia za to gównie burmistrza i wójta, a jak jest naprawdę?
reklama

Nowa Ruda. Zakład Ubezpieczeń Społecznych poinformował, że od 1 lutego likwiduje Punkt Informacji działający w każdy poniedziałek w określonych godzinach w Urzędzie Gminy Nowa Ruda przy ulicy Niepodległości.

No i po co nam Urząd Miasta, po co burmistrz?! Jak wszystko likwidują? Nie każdego stać na dojazd do Kłodzka. a już dodzwonić się do ZUSu to totalna porażka. Panie Burmistrzu komu będzie Pan potrzebny? Chyba nie nam mieszkańcom... kończy się niebawem kadencja i już jest Panu wszystko jedno, ale Pana też kiedyś ten czas dopadnie, czemu Pan odpuszcza?! Ktoś kiedyś zaufał Panu, ludzie powierzyli losy w Pana ręce i co???

Wypadałoby, aby Włodarze UM i UG Nowa Ruda podjęli działania w celu utrzymania tego punktu. Większość osób starszych będzie miała problemy z korzystania z usług ZUS. ZUS ma być dla ludzi a nie odwrotnie.

Wszystko weźcie lepiej pozamykajcie. Nie każdy ma możliwość jeżdżenia do Kłodzka i siedzenia godzinami w kolejkach, zwłaszcza osoby starsze. A później płaczecie, że Nowa Ruda się wyludnia.

To tylko przykłady komentarzy i to ta nadająca się do publikacji, które pojawiły się pod tekstem.

Nie wszystko zależy od włodarzy

Burmistrz Nowej Rudy – Tomasz Kiliński wyjaśnia, że zamknięcie punktu nie jest winą ani jednej, ani drugiej gminy. Jak mówi to nie jest ich decyzja i co warto wiedzieć nie wszystkie rzeczy zależą od burmistrza. Są sfery, które dotyczą funkcjonowania państwa, instytucji państwowych na które ani burmistrz, ani wójt nie mają wpływu. 

O zamiarze likwidacji punktu ZUS dowiedziałem się kilka dni temu. Ten Punkt Informacyjny w budynku gminy funkcjonował jak funkcjonował, na pewno nie tak jak trzeba, ale naszym mieszkańcom jest potrzebny
– tłumaczy Kiliński.

O poprawie funkcjonowania punktu burmistrz już wcześniej wielokrotnie rozmawiał z przedstawicielami Zakładu Ubezpieczeń Społecznych i ówczesnymi parlamentarzystami jak widać nie dało to żadnego efektu. 

To jest jakaś wizja dyrektora ZUS-u. Wspólnie z panią wójt Adrianna Mierzejewska interweniujemy w tej sprawie, czy ktoś tą decyzję podtrzyma, czy zmieni, nie wiem – trudno powiedzieć
–  dodaje Tomasz Kiliński.

ZUS się broni

Według Iwony Kowalskiej-Matis, regionalnego rzecznika prasowego ZUS na Dolnym Śląsku dyżur informacyjny w Urzędzie Gminy Nowa Ruda od początku, w założeniu, miał pełnić funkcję miejsca, w którym są tylko przekazywane dokumenty do Zakładu. Jednak wielu klientów przychodzi do pracownika ze swoimi indywidualnymi sprawami tak jakby to była sala obsługi w placówce ZUS. 

Rzeczniczka, podkreśla, że niestety w miejscu, w którym punkt jest zlokalizowany, że są trudności w zachowaniu poufności rozmowy, która jest konieczna ze względu na ochronę danych osobowych. 

Punkt ten nie jest zgodny ze standardami obsługi klientów obowiązującymi w ZUS a przede wszystkim nie zapewnia dostępności klientom z niepełnosprawnościami
– mówi Kowalska-Matis.  

Ponadto punkt nie jest nadmiernie obciążony wizytami i od początku był traktowanych, jako rozwiązanie tymczasowe - dodaje.

Zdaniem Iwony Kowalskiej-Matis, istotnym elementem jest także to, że gmina Nowa Ruda zaliczana jest do gmin wiejskich. W związku z tym wielu mieszkańców gminy to klienci KRUS a nie ZUS. 

Brak spełnionych standardów obsługi klientów oraz dostępności dla osób z niepełnosprawnościami, które są naszymi priorytetami - to główne powody, dla których od 1 lutego 2024 r. przestajemy pełnić dyżury w placówce Urzędu Gminy w Nowej Rudzie
– wyjaśnia Kowalska-Matis.

Zachęcają do innych form kontaktu

Rzeczniczka zaprasza klientów do najbliższych placówek ZUS, w których dostępna jest pełnowymiarowa obsługa klientów, są to: Inspektorat ZUS w Kłodzku - pl. Bolesława Chrobrego 21, Oddział ZUS w Wałbrzychu - ul. Kasztanowa 1.

Zachęca także mieszkańców Nowej Rudy do korzystania z innych form kontaktu. Najprostszą z nich jest możliwość załatwiania swoich spraw przez Internet na platformie PUE ZUS. To właśnie za pośrednictwem PUE, w roku pandemii, bez wychodzenia z domu, można było złożyć wniosek o świadczenie postojowe, zasiłek chorobowy czy o zwolnienie z opłacania składek, a nawet zrealizować bon turystyczny. 

Najwygodniejszym rozwiązaniem dla klientów są e-wizyty, dzięki którym każdy klient może załatwiać swoje sprawy w ZUS tak jak podczas osobistej wizyty w placówce bez wychodzenia z domu
– wyjaśnia Iwona Kowalska-Matis.

Rzeczniczka dodaje: My już od wielu lat stawiamy na przeniesienie obsługi klientów do sieci. Dzisiaj każdy klient może przy pomocy komputera lub aplikacji mZUS, umawiając wizytę wideo, załatwić lub wyjaśniać z naszymi ekspertami prawie wszystko to, co wcześniej wymagało osobistej wizyty w sali obsługi.

Platforma Usług Elektronicznych ZUS zapewnia wszystkim całodobowy, wygodny i bezpieczny dostęp do usług świadczonych elektronicznie. Indywidualne konto w ZUS, to duże ułatwienie dla wszystkich zarówno przedsiębiorców i osób czynnych zawodowo, jak i każdego, kto chce kontrolować stan swojego konta, składać wnioski i oświadczenia np. o przebywaniu w kwarantannie czy o wypłatę zasiłku z tytułu opieki nad dzieckiem.

Nie tylko przez Internet, czyli pomoc dla tych, co nie mają dostępu do sieci. 

Osoby, które nie korzystają z Internetu mogą bezpośrednio kontaktować się z konsultantami ZUS telefonując po numer infolinii ZUS 22 560 16 00. 

  • Bezpośrednia wizyta - najbliższa placówka: Inspektorat ZUS w Kłodzku, Pl. B. Chrobrego 21, 
    godziny obsługi klientów: poniedziałek: 8.00-17.00, wtorek-piątek: 8.00-15.00. 
  • Centrum Obsługi Telefonicznej 22 560 16 00, konsultanci COT są dostępni:  poniedziałek-piątek w godzinach 7.00-18.00
  • Kontakt za pośrednictwem Platformy Usług Elektronicznych PUE ZUS lub aplikacji mZUS
  • Możliwość kontaktu za pośrednictwem poczty elektronicznej e-mail do zapytań ogólnych:  cot@zus.pl
  • Rezerwacja wizyty przez telefon – poprzez kontakt pod nr  74 64 97 111
Dla osób posiadających Internet: e-wizyta - wideorozmowa z ekspertem ZUS, która umożliwia załatwienie spraw bez konieczności wychodzenia z domu - kliknij TUTAJ.

reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

reklama
Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

Wczytywanie komentarzy
reklama
reklama