Inwestycja będzie dofinansowana ze środków unijnych (Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko), jej koszt to 324 mln zł brutto. Prace mają się zakończyć najpóźniej do marca 2012 r.
Dworzec Wrocław Główny to obiekt o bogatej historii i architekturze. Budowla powstawała w latach 1855-1857 według projektu Wilhelma Grapowa w stylu neogotyku Tudorów. Początkowo dzisiejszy hall dworca służył jako hala peronowa. To właśnie stąd odjeżdżały pociągi, a podwyższenie, które do dziś można dostrzec służyło za peron. Hala peronowa, długa na 200 metrów, wraz z budynkiem dworca była w XIX wieku jednym z największych tego typu obiektów w Europie. W tamtych czasach w budynku dworca mieściły się restauracja, poczekalnie: dla VIP-ów (z osobnym korytarzem na peron) oraz I, II i III klasy. Przed wejściem głównym rozciągał się olbrzymi, oparty o założenia ogrodowe plac przeddworcowy.
Na przełomie XIX i XX wieku dynamiczny rozwój miasta i kolei wymusił rozbudowę obiektu. W latach 1899-1904 perony zostały przeniesione na nasyp kolejowy, dzięki czemu powstało pięć peronów przykrytych półokrągłymi nawowymi dachami. Z pierwotnej hali peronowej tory usunięto i od tej pory zaczęła służyć jako hall dworca. W czasie modernizacji obiektu w latach 20. XX wieku na pierwszych czterech peronach ustawiono kamienne kioski.
UMWD
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.