Podróż z Wrocławia do Warszawy zajmuje dziś nawet ponad pięć godzin. Wszystko dlatego, że między tymi ważnymi miastami nie ma bezpośredniej linii kolejowej. Pociągi pokonują tę trasę naokoło, przez Poznań lub Katowice, tracąc przy tym sporo czasu. Ciekawym wariantem jest też podróż pociągiem interREGIO spółki Przewozy Regionalne, jeżdżącym przez Ostrów Wielkopolski, Kalisz i Łódź. Tu jednak podróż też trwa około pięciu godzin.
Marszałek Łapiński proponuje, by połączyć Wrocław z Warszawą zupełnie inną trasą. Wiodłaby ona przez Opole, Częstochowę, Koniecpol i dalej Centralną Magistralą Kolejową do stolicy.
- To projekt o znaczeniu cywilizacyjnym, który wyeliminowałby jedną z największych bolączek komunikacji kolejowej w Polsce, jaką jest słabe połączenie Wrocławia ze stolicą kraju – mówi Marek Łapiński. – Odcinek między Częstochową i Koniecpolem jest krótki, to zaledwie kilkadziesiąt kilometrów. To mała przeszkoda, marginalna, jeśli spojrzymy na zyski z uruchomienia tej linii – dodaje.
Szlak ten był już w ten sposób wykorzystywany. Trzeba było jednak zrezygnować z jego eksploatacji. Torowisko między Częstochową i Koniecpolem jest w opłakanym stanie i pociągi kursują tamtędy bardzo wolno. Zbyt wolno, by przewozy pasażerskie miały w tym miejscu sens.
Warto podkreślić, że pozostałe odcinki tej trasy są przygotowane do obsługi kolejnych pociągów. W ostatnich latach zmodernizowano odcinek wiodący z Częstochowy do Herbów, w dobrym stanie są również torowiska w województwie opolskim. By jednak na nowo udrożnić bezpośredni szlak, łączący Wrocław z Warszawą, trzeba gruntownie wyremontować – liczący ok. 40 kilometrów - odcinek między Częstochową i Koniecpolem.
Za stan infrastruktury kolejowej odpowiada spółka PKP PLK S.A. Niestety, dotychczas jej władze nie podjęły wiążących decyzji o wyremontowaniu torów kolejowych między Częstochową i Koniecpolem. Wyceniły za to koszt ewentualnych prac. Remont liczącego 40 km odcinka torów pochłonąć 505 mln zł (slajd nr 37).
Szybsze połączenie Wrocławia z Warszawą to inwestycja o wielu zaletach, bardzo potrzebna w kontekście zbliżającego się turnieju Euro 2012. Dlatego marszałek Łapiński zabiega o jak najszybsze oddanie tego odcinka torów do gruntownej modernizacji. Do poparcia tej inicjatywy będzie namawiał także inne województwa, które zyskają na remoncie – przede wszystkim opolskie i śląskie. Remont tego odcinka przyniesie nową jakość w skomunikowaniu nie tylko obu miast, ale również zbliży cały Śląsk do stolicy.
Źródło - UMWD we Wrocławiu
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.