Za 10 mln zł chcą reaktywować Kolej Sowiogórską
Kolej Sowiogórska prowadziła z Dzierżoniowa przez Pieszyce, Bielawę, Srebrną Górę, Przełęcz Srebrną, Wolibórz, dzielnicę Słupiec aż do Ścinawki Śr. i dalej do Radkowa. Początkowo miała być atrakcją turystyczną. Okazało się jednak, że w międzyczasie była wykorzystywana również do transportu węgla z kopalni w Nowej Rudzie. Pierwszy odcinek z Dzierżoniowa do Pieszyc Górnych oddano do użytku w 1900 r. Budowa ostatniego etapu zakończyła się 3 lata później. Najtrudniejszy do zrealizowania był odcinek między Srebrną Górą, a Woliborzem. Wymagał wybudowania dwóch ceglanych wiaduktów o długości 260 metrów, a także wykonania czterech głębokich wkopów w litych skałach i wysokich nasypów. Przy tej budowie zatrudniono aż 300 robotników. Ruch kolei na tym odcinku zawieszono w 1931 r. Nic dziwnego, że w pewnym momencie pojawił się pomysł reaktywowania kolei, szczególnie, że przebiegała ona po tak nietypowej linii.
Karolina Makiej
Więcej w najnowszym wydaniu "Gazety Noworudzkiej" nr 855.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.